Rengastyöt
Maanantaina hallissa oli rengastöitä.
Ensimmäinen työvaihe oli nostaa auto turvallisesti ylös ja irroittaa renkaat, renkaat täytyy pestä ennen vanteelta irroittamista.
Toinen työvaihe oli tyhjentää renkaasta ilmat ja irroittaa painot.
Kolmas työvaihe oli renkaan jalkaosan irroitus vanteesta.
Neljäs työvaihe oli asentaa rengas kiinni koneeseen vanteen kapeampi puoli ylöspäin ulompaa jalkaosan irroitusta varten.
Neljäs työvaihe oli asentaa rengas uudelleen. Renkaan jalkaosat voideltiin rengasrasvalla, jotta rengas liukuu vanteen reunan yli vahingoittumatta. Rengas sijoitettiin vanteelle, siten että renkaan alempi jalkaosa menee vanteen reunan yli keskiuoman pohjaan.
Viidennessä työvaiheessa rengas täytettiin ja sen jälkeen tasapainotettiin.
Renkaat laitettiin takaisin kiinni autoon ja pultit tarkistettiin momenttiavaimella, että ne ovat 90Nm.
Renkaan painotus
- Vanhat painot poistetaan renkaasta
- Katsotaan oikean kokoinen rengasholkki ja laitetaan se paikoilleen
- Laitetaan oikean kokoinen vanteen pidike
- Vanne kiristetään koneeseen, joissain koneissa on polin, joissain kiristetään käsin
- Otetaan renkaan mitat
- Laitetaan koneen suoja kiinni, jolloin rengas lähtee pyörimään
- Nostetaan suoja ylös ja kone kertoo kuinka paljon painoja täytyy laittaa ja mihin kohti.
- Laitetaan koneen näyttämä määrä painoja kiinni
- Painot täytyy laittaa oikeaan kohtaa vannetta, painot laitetaan eri kohtiin peltivanteissa ja alumiinivanteissa.
- Lasketaan kupu alas ja kone kertoo onko rengas tasapainotettu oikein.
Renkaan paikkaus
Maanantaina oli asiakastyönä puhjennut rengas. Renkaassa oli todella iso kiven tekemä viilto ja tulimme siihen päätökseen, että rengasta ei kannata enää paikata, sillä renkaan teräksetkin oli katkenneet.

Renkaalla oli myös ajettu liian pitkä aika tyhjänä, joten runko oli kärsinyt todella paljon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti